In en rond Luxor - de stadLuxor ligt aan de Nijl. Natuurlijk moet je daar een tochtje over maken met een heuse falukha. Achter de Nijl zie je de westoever liggen, Thebe. |
|
|
|
De tempel van Luxor Voor de tempel van Luxor is een lange laan met aan weerzijden een lange rij sfinxen. Deze laan liep oorspronkelijk tot aan Karnak. Aan weerszijde van de poort stonden twee obelisken en vier vlaggenmasten. De toegang wordt ook bewaakt door twee zittende figuren. Je voelt je verschrikkelijk klein als je door de poort loopt. Alles is indrukwekkend. Alles is ook groot. De foto's spreken voor zich. |

Een pilarengalerij wordt bewaakt door twee wachters. De pilaren steunden eerst een dun dak. Door de duisternis tussen de pilaren en de dikte van de pilaren voelde ik me klein en nietig. Die sensatie kun je nu nog steeds beproeven als je vroeg in de tempel bent en er dus bijna geen toeristen zijn.

|
|
Elke avond en middag lekker eten voor geen geld, vooral de falaffel was bij ons erg in trek. De lokale bevolking at overdag niet (althans niet zichtbaar) want het was Ramadam. Hiernaast zie je mensen op straat eten tijdens de Ramadam. Ze zijn na zonsondergang naar een rijk iemand gegaan die traditiegetrouw elke avond na zonsondergang de tafel dekt voor de armen. Alles (eten en opruimen) gebeurt in ongeveer tien minuten! |
Nog even een groepsfoto en dan op naar de Rode Zee. Het afscheid van Egypte is ingezet. Tot ziens!
